paviftitanzania.blogg.se

En flygrädd och flamsig lärarstudents resa, tankar, känslor och upplevelser i det stora Afrikat och Tanzania som ska genomföras i 6 veckors praktik. Målet är att träffa massa fina kids och se simba och hans kompisgäng.

Utflykter

Kategori: Allmänt

So jag har ju babblat på om utflykter några gånger nu så tänkte förklara mer vad det innebär: 

- Hotsprings, stället vi kommer att besöka nästa helg. Vår första utflykt. Personligen är jag lite kluven inför det. I denna värme låter det ju inte annat än himmelskt att åka till en kall och skön vattenkällan för sol, bad och chill. Rena drömmen för alla i huset och dom är även dom som är mest ivriga... Själv sitter jag utan bikini och känner världens ångest för att ens sola så vet inte hur jag ska göra än. En vattenkällan med klart vatten och underbar natur det vill man inte missa men samtidigt inte kul att inte kunna njuts till fullo.

- Safari, som i vårt fall går till Tarangiri (stavninge?!) istället för Serengeti (ni vet livet som student och utan studentllån...). Men safari är ett måste så det känns inte så jätteviktigt med vilken nationalpark man åker till. Vi kommer att åka på detta safari helgen efter Hotsprings och det tillsammans med Fridas familj och tre främlingar (billigt är bra haha). The big five better be our there när vi kommer fram. Safarit varar i två dagar och ja nu kommer kameran ha gått varm två helger i rad nör vi fortsätter till nästa utflykt som ääääääär....

- Kilimanjaro, som ska bestigas i en vandring på 6-8 timmar (tror jag) så nej vi kommer inte ta oss hela vägen upp och ärligt talat gör det mig ingenting då jag är rätt höjdrädd och jag nog ändå hade kollapsat av syrebrist uppe på denna bjässe till berg. Vi kommer att vandra genom regnskogsliknande miljöer med brett utbud av växtliv samt diverse små apor innan vi kommer till en krater där man, med tur med vädret och moln kan se Kenya ifrån och en av de större sjöarna som ligger i de båda länderna. 

- Zanzibar, när vi kämpat på i 5 veckor här utan ac och religiöst höga lärare ska vi pusta ut på Zanzibar en vecka innan vi flyger hem mot vad jag hört just nu är rätt så kalla breddgrader. Vi packar våra väskor sista dagen vi har praktik. Våra indre ryggsäckar packar vi för en vecka med shopping och solande på denna varm rekommenderade ö. Våra stora väskor packar vi och lämnar här på hostelet. Vi tar buss ner till Dar se Salaam för att hinna se lite av den staden med innan vi tar färjan över till Zanzibar och taxi vidare till norra delen av ön till vårt hotell Kendwa Rocks som ligger på stranden med fläkt och tv väntandes på oss! ( jag vet låter för bra för att vara sant!) Här stannar vi en vecka ungefär tills vi förhoppningsvis är brunare än pepparkakorna som ska bakas till jul, flyger tillbaka till Dar es Salaam och upp till Kilimanjaro airport dit våra väskor samma kväll levereras av vår käre Ray. Runt 6 timmars väntetid väntar oss på flygplatsen tills vi checkar in och boardar på planet och checkar ut från Tanzania. 

Hoppas det går fort nu. 


KOMMENTARER:

  • Isabella Immonen säger:
    2015-10-26 | 19:45:52

    Åhh! Jag har också varit i Kendwa på Zanzibar! Den ön är helt fantastisk! var försiktiga i Stone Town (om ni ska dit) det finns sjukt mycket wierd folk som gör allt för att ni ska ge dem pengar. De erbjuder sig att bära saker eller visa vägen till någonstans och sedan förväntar sig att få pengar. Får de inte det blir de hemska. De är inte alls som de är i Tanzania, sen är absolut inte alla så :) på landsbygden är människorna underbara! Jag har varit runt på hela zanzibar så hör av er om ni bill ha lite tips :)
    Stor kram!

Kommentera inlägget här: