paviftitanzania.blogg.se

En flygrädd och flamsig lärarstudents resa, tankar, känslor och upplevelser i det stora Afrikat och Tanzania som ska genomföras i 6 veckors praktik. Målet är att träffa massa fina kids och se simba och hans kompisgäng.

pizzanight

Kategori: Allmänt

Kan ju säga att jag ångrar att jag åt pizzan ikväll för den där osten var visst bara ute efter att bråka med min mage. Lär få springa några rundor inatt. 

Vad gäller vår praktik här så kommer det imorgon och på torsdag vara lite ändrade planer. Eleverna på skolan vi praktiserar på har i tre dagar månadstest, dom har alltså sådant i slutet på varje månad och för var tredje månad sammanställer dom elevernas resultat och det i sin tur verkar avgörs om de godkänns och får gå vidare till nästa årskurs eller om de tvingas stanna ett extra år i samma årskurs. No wonder att jag tyckt det verkar skumt hur det kan vara så stora skillnader barnen emellan. 

Så denna vecka var det nu egentligen tänkt att vi skulle undervisat i åk2 men eftersom dom nu har test idag, imorgon och på torsdag har vi fått tillåtelse att göra något annat till på fredag vilket resulterade i att vi nu imorgon och på torsdag ska till ett dagcenter för mindre barn och jag måste ärligt talat säga att jag tror det kan bli himla fint och roligt. Kramgoa små barn och leka lekar tills dom ska ta en tupplur, ja det låter inte helt fel och ja jag ska ta med kameran och försöka ta så mycket bilder som möjligt och så mycket dom tillåter. Sen måste jag ju lägga över allt någonstans då vi åker på safari på lördag och då skulle jag bli sp arg på mig själv om minneskortet inte räcker till..

En annan anledning till att det ska bli skönt att komma ifrån den andra skolan är händelsen från igår... Har aldrig varit med om det förut i undervisningssammanhanf förutom när barn säger det för dom råkar vara brutalt är,Ica och inte vet bättre. Men oj så ledsen och chockad jag blev. I slutet på sista lektionen vi hade igår läste läraren upp en kortare historia och quizade eleverna efteråt om den. Sedan skulle dom tydligen börja jämföra mig med Frida och ge exempel på skillnader mellan oss. Längd, hårfärg och ögonfärg gissade dom på och det köper jag men sen kom den dör jävla kommentaren fråningenstans helt oprovocerat... "IF you look at Solav and Frida, looking at their postare you can see that Solav is fater than Frida." Jag trodde jag skulle smälla av inombords... Jag vart så chockad... Hörde jag precis det jag hörde?! Att Frida inte reagerade vet jag inte om det beror på att hon inte hörde eller bara inte vågade säga något men min glädje och energi för att undervisa eller vara där sjönk till botten och har egentligen inte kommit upp till topp än. Som sagt, hade detta kommit från en elev hade jag haft inställningen att den inte vet bättre men nu kom det från läraren. Jag var i sån chock att jag bara ville därifrån och inte sa något i stunden. Men ni kan ju gissa vem jag tänker ge en ordentlig verbal omgång på fredag så fort jag ser honom... Jag skiter fullständigt i dom det ses som en komplimang hör att säga sånt.. Man gör bara inte så, helt utan anledning och på sådant sätt. 

Ja ni kanske förstår att jag vill att tiden ska gå fort så jag slipper denna skumma skola... Hoppas dom små knoddarna på dagcenter kan få mig på gladare tankar! 
Kommentera inlägget här: