paviftitanzania.blogg.se

En flygrädd och flamsig lärarstudents resa, tankar, känslor och upplevelser i det stora Afrikat och Tanzania som ska genomföras i 6 veckors praktik. Målet är att träffa massa fina kids och se simba och hans kompisgäng.

Madame madame!

Kategori: Allmänt

Hoppsan glömde visst skriva... 

Vad har hänt sen sist? Hör och häpna, det har öst ner regn två kvällar, helt galet men oj va svalt och skönt ett tag innan det vänder till luftfuktighet deluxe! 

Vi återvände till skolan igår och hade på papper med oss ett x antal krav och förklaringar på hur vi ville ha det för att vi ska få ut så mycket som möjligt av vår praktik. Jag sa till med bestämd röst för hör kan man fasen inte va någon mes bara för att man är tjej och snubben tror han är något... Det vi kom fram till var att vi kommer vars med åk 3 denna veckan, nästa vecka med åk 2 och tredje veckan åk 1. Vart vi kommer vara dem fjärde och sista praktikveckan är ännu oklart men vi hade inte tackat nej till att umgås lite med dom allra minsta gullebarnen. 

Eller är dom så gulliga som man tror? Jo egentligen är dom det men det märks att de har lärare med noll pedagogisk känsla eller medkänsla. Vi såg saker som i Sverige hade varit helt oacceptabelt och det är det egentligen i detta fallet med då jag aldrig anser det vara rättfärdigat att slå barn  som straff. Men det är så svårt att som utomstående påverka hur dom bestraffar elever. Men vi tänker ta dra upp det med huvudläraren så fort vi får syn på henne igen. Barnen är väldigt på och vill ta i en och röra håret osv vilket är oerhört ovant och tillslut lite för mycket för mig. Det känns spm att de ropar på hjälp, kräver uppmärksamheten för att de inte får någon från dom andra lärarna överhuvudtaget. 

Till idag hade vi planerat nytt för klasserna vi skulle ha, vilket resulterade i en saga som de själva skulle avsluta. Hur gick det då? Jotack vi satt med minst 70 elever tillslut då efterträdande lärare inte dök upp till sina lektioner. Hör har man verkligen noll koll på sina lärare och vikarier osv. Så ni kan ju gissa om vi var trötta nör vi väl kom hem. Skolan ligger som tidigare nämnt långt ute på vischan vilket innebär 20min i en trång daladala tills vi hoppar av och väljer att gå hem resten vägen vilket är runt 4-5km i denna hetta. Det är vår kompensation för att vi inte går på gymmet som dom andra. 

Imorgon är vi dock lediga då det är någon högtid hör som vi inte kan varken namn eller anledning till. Vi tackar och tar emot för vi är fruktansvärt trötta och har lite att göra ändå. Vi ska bland annat försöka kolla upp ett djurcenter som vi ska besöka någon gång där dom tar hand om djur av olika slag. Jag hoppas självfallet på att där finns en lejonunge eller två. Här ska även tvättas kläder och jaaaa det gör vi för hand. 

På tal om sortering haha! Jag har lite tvångsgrejer som gör att jag för lite panik av röriga rum eller liknande. Idag vart mitt offer bokhyllan med massa böcker på finska, svenska och andra språk som stod i helt ologisk ordning. Vad gjorde då lilla solle? Jo jag bar nu sorterat och ställt varenda bok i bokstavsordning och i olika hyllor beroende på språk. Jag vet, låter galet men alltså det är terapi för mig. Gjorde hellre det än åt dem skumma röran som var till middag. Ja jag längtar hem efter maten i Sverige!! 

Snart bara en månad kvar tills jag får sova i min egna säng bland alla mina kuddar som alla klagar på och äta fruktansvärt god mat igen! 
Kommentera inlägget här: