paviftitanzania.blogg.se

En flygrädd och flamsig lärarstudents resa, tankar, känslor och upplevelser i det stora Afrikat och Tanzania som ska genomföras i 6 veckors praktik. Målet är att träffa massa fina kids och se simba och hans kompisgäng.

Papa alberto

Kategori: Allmänt

Så vad hände den där svettiga början på november (hur sjukt är inte det btw)? 
 
Veckan på skolan gick egentligen fort då jag inte riktigt mådde bra så missade någon dag eller två. Vi var i åk1 hela veckan och undervisade. Återigen slår det mg hur lite de faktiskt kan. Nu förstår jag ju visserligen inte vad dom säger på Swahili men på engelska är det inte mycket som stämmer. 
 
Fredagen den 30/10 fylld the one och bokstavligt talat only (killen på hostelet) år och kan ana att han kände sig rätt kunglig och speciell bland 19 gäris som sjöng och hade bakat för att ge honom en någorlunda bra födelsedag trots att han inte är hemma. Vi är lite som ett gäng syskon här ändå. Gott käk, lekar och tårta fick avsluta kvällen innan vi alla däckade. 
 
Lördagen kom och så även sista dagen av oktober månad med halloween som skugga. Var väl inte jättepepp på dagen om jag ska vara ärlig då jag visste vad som väntade... Hotsprings. Sure supervackert men det var liksom inte mycket mer än källan. Så nej hur bittert det än låter tycker jag inte det var värt pengarna om jag så hade badat med dom andra. Men alla erfarenheter är erfarenheter. 
Väl hemma hann vi knappt landa innan en afrikans dansgrupp dök upp utanför fönstrena och började rigga inför deras show som förövrigt var svår att sitta still till. Detta var de ju givetvis oerhört medvetna om så därför fick även vi vara med och dansa och skaka rumpa. Men det passade mig tydligen alldeles utmärkt och jag är nästan lite chockad över hur kul jag tyckte det var! Sen svirade vi om till mer färgglada och fräsiga plagg medan oset av grillat spred sig överallt i huset och utanför. Himmel så gott det var med grillat lammkött igen! Som jag längtade hem och tänkte på mammas kebab och grillade köttspettar. Några tequilashots senare gjorde mina två vapendragare för kvällen verklighet av sina planer och driv med mig ut på klubbar i stan så jag skulle få uppleva en utgång här innan hemfärd. Oj vilket draaaag! Om alla killar i Sverige skakat rumpa och haft känsla för rytm och dans som killarna här så hade det varit extremt mycket roligare att gå ut! Det rann svett och våra kläder var allt annat än torra när vi kom hem runt 3 på natten fnissiga dom bara den. 
 
6 timmar senare invigde vi november och söndagen med att åka upp till djurcentret trots allt och himmel vilken upplevelse. Apor klättrandes och sittandes på en under vandringen och besök bland valpar, geopard, storkar och annat. Sjukaste var nog grottan med alla fladdermöss. Ni som känner mig vet att jag har en förkärlek toll Batman ja visst kändes det häftigt att stå där så nära hundratals fladdermöss. Om jag fått inspo till sommarjobb eller volontärarbete längre fram i livet? Jotack.
Kommentera inlägget här: